– Dolny Śląsk jest liderem inwestycji w kolej. Samorząd Województwa Dolnośląskiego realizuje niespotykany w skali Polski projekt przejmowania nieczynnych dotychczas linii kolejowych, aby je zrewitalizować i przywrócić na nich pociągi pasażerskie. Trudno szukać drugiego polskiego regionu, który inwestuje w kolej tak mocno jak nasz region. Oprócz linii, które województwo przejmuje na własność wspieramy również modernizacje linii, które są w posiadaniu PKP PLK. Uczestniczymy również w Programie Kolej Plus, dzięki któremu pociągi wrócą do Bogatyni, Złotoryi i uruchomiony zostanie dla pociągów Dworzec Świebodzki – mówi Cezary Przybylski Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
[xyz-ips snippet=”reklama-plaska”]
– Cieszę się ze są takie programy jak Kolej Plus, które umożliwiają wsparcie samorządowców. Dzięki temu możemy wspólnie realizować cos pożytecznego, cos na co czekają nasi mieszkańcy. A władza jest po to żeby służyć obywatelom. Jeszcze raz dziękuję wszystkim i gratuluję. Czekam na szybką i sprawną realizację tego przedsięwzięcia – mówiła podczas spotkania Elżbieta Witek, Marszałek Sejmu.
– Samorząd województwa dolnośląskiego tworzą ludzie odważni. To oni zdecydowali żeby we współpracy z PKP PLK i z polskim rządem rewitalizować te linie na które mieszkańcy czekają od kilkudziesięciu lat. Efekty tej współpracy służą wszystkim – dodał Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Łączna wartość projektów opiewa na kwotę ok. 800 mln złotych, z czego wkład samorządowy wyniesie 15%, a pozostałą kwotę zapewni strona rządowa. Dofinansowane w ramach Programu Kolej Plus projekty to:
• Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. W ramach inwestycji planowane jest odbudowanie układu torowego stacji w celu umożliwienia uruchamiania dodatkowych pociągów aglomeracyjnych/miejskich w kierunkach: Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa oraz możliwość skrócenia casu przejazdu pociągów kursujących w dalszych relacjach.
Prace obejmą odbudowę trzech torów i trzech krawędzi peronowych stacji Wrocław Świebodzki, budowę drugiego toru na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz budowę stacji w Środzie Śląskiej, która umożliwi kończenie tam biegu pociągów aglomeracyjnych planowanych do uruchamiania z dworca Wrocław Świebodzki.
Analizowana jest również dalsza rozbudowy stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce.
• Rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia. W ramach inwestycji planowana jest modernizacja linii kolejowej ze Zgorzelca do Bogatyni. Włączenie Bogatyni w system wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich pozwoli na utworzenie połączeń m. in. z Bolesławcem, Legnicą i Wrocławiem.
• Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. W ramach inwestycji planowana jest modernizacja linii kolejowej nr 284 z Legnicy przez Złotoryję do Jerzmanic-Zdroju i wznowienia kursowania pociągów pasażerskich oraz włączenia Złotoryi w system wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich.
Modernizacja ma na celu uzyskanie atrakcyjnego czasu przejazdu w relacji Złotoryja – Legnica oraz Złotoryja – Wrocław, a to w konsekwencji pozwoli na rozpoczęcie rewitalizacji odcinków będących własnością samorządu województwa – w tym linii 284 z Jerzmanic-Zdroju do Lwówka Śląskiego.
– Jako Samorząd Województwa Dolnośląskiego chcemy, by z regionalnych połączeń kolejowych mogła skorzystać jak największa liczba mieszkańców. Dzięki programowi Kolej Plus do dolnośląskiej sieci połączeń włączone zostaną między innymi Złotoryja i Bogatynia, które przez wiele lat były na kolejowym marginesie – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Dziś na Dolnym Śląsku odbyły się dwa wydarzenia inaugurujące realizację projektów w ramach Kolei Plus. Pierwsze z nich, zorganizowane na wrocławskim dworcu Świebodzkim, który w ramach realizacji programu zostanie przywrócony do pasażerskiego ruchu kolejowego. Druga konferencja, w obecności Marszałek Sejmu RP oraz Ministra Infrastruktury, miała miejsce w Złotoryi. To tam podpisane zostały umowy między PKP PLK oraz samorządami, dzięki którym już wkrótce ruszy realizacja inwestycji dofinansowanych z programu Kolej Plus w regionie.
Dolny Śląsk w ostatnich latach mocno stawia na kolej. Samorząd Województwa, przejął od państwa ponad 20 nieczynnych dotychczas linii kolejowych o długości 300 km na terenie całego Dolnego Śląska. Przejęte są rewitalizowane, aby przywrócić na nich połączenia pasażerskich.
– Mamy to! Rusza przetarg na linię do Złotoryi! Zbyt wiele lat politycy obiecywali kolej do Złotoryi i doprowadzili do tego, że ludzie przestali w to wierzyć. A dziś na złotoryjskim dworcu stanęli Elżbieta Witek, marszałek Sejmu RP oraz Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury – i przekazali, że realizacja przetargu na linię w programie Kolej Plus zostanie wykonana przez PKP PLK! Szczególnie dziękuję Pani Marszałek i Panu Ministrowi, bo przywracają wiarę w to, że w polityce można dotrzymać słowa! W tym roku do Złotoryi dojedzie autobus w żółto-białych barwach Kolei Dolnośląskich, a niedługo ruszą prace na linii kolejowej 316 od Legnicy do Złotoryi (Jerzmanic-Zdrój). Serdecznie dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten projekt parlamentarzystom i radnym wojewódzkim z Klubu Prawo i Sprawiedliwość, naszym koalicjantom w Sejmiku Dolnośląskim. Dziękuję marszałkowi Cezaremu Przybylskiemu i całemu zarządowi województwa, burmistrzowi Złotoryi oraz pracownikom DSDiK oraz PKP PLK za ich pracę na rzecz przywrócenia kolei do Złotoryi – mówi Piotr Karwan, przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości w dolnośląskim Sejmiku.
Program Kolej Plus realizowany będzie w perspektywie do 2028 roku. Jego celem jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Po co do Bogatyni? Przecież tam nikt nie będzie chciał jeździć…