Kolej staje się bardziej dostępna – zwiększa się liczba przystanków. Przybywa połączeń – pociągi wracają m.in. do Wisły. Krótsze czasy podróży będą w połączeniach międzyregionalnych z Krakowa do Katowic i regionalnych m.in. z Białegostoku do Siedlec oraz z Hrubieszowa do Zamościa. Nowy rozkład z wyprzedzeniem był dostępny na dworcach, peronach oraz w Internecie.
Nowy rozkład uwzględnia codzienne kursy ponad 5 tys. połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych oraz kontynuację prac na liniach i stacjach. Rozkład został przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z przewoźnikami tak, aby podróżni korzystali z efektów inwestycji. To lepszy dostęp do podróży pociągiem z nowych i zmodernizowanych stacji oraz przystanków, a także korzystniejsze oferty połączeń.
Bardziej konkurencyjna kolej będzie w Krakowie i Małopolsce. Od niedzieli w aglomeracji krakowskiej podróżni zyskają lepszą ofertę połączeń ze stolicy Małopolski do Wieliczki (58 pociągów w dobie, jest 38). To efekt budowy dodatkowego toru pomiędzy Krakowem Płaszowem a Bieżanowem. Podróże ułatwią nowe perony na stacjach Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów.
Od 22 grudnia pociągiem dojedziemy do Zakopanego. W okresie zimowym będą połączenia dalekobieżne m.in. z Trójmiasta, Szczecina i z Warszawy oraz połączenia regionalne. Na kolejowej zakopiance dodatkowy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki Rzozów Centrum i Wola Radziszowska Lipki. Na trasie przebudowano już blisko 30 stacji i przystanków.
O kilka minut krótszy będzie przejazd z Krakowa do Katowic. Najszybszy pociąg połączy stolice województw śląskiego i małopolskiego w 48 minut.
Wracają pociągi do Wisły. Po przebudowie torów i mostów m.in. na odcinku Goleszów – Wisła, czas przejazdu z Katowic będzie o 30 min. krótszy i zajmie ok. 1h 40 min. Dla wygody podróżnych jest nowy przystanek Ustroń Brzegi oraz przebudowane i dostępne dla wszystkich stacje i przystanki.
O 30 pociągów więcej zatrzyma się na stacji Łódź Kaliska. Przez stację będzie kursować ok. 180 składów m.in. dalekobieżne z Gdyni i Poznania do Krakowa, Katowic i Zakopanego. Na Łodzi Kaliskiej zatrzymają się wszystkie pociągi aglomeracyjne i regionalne z Sieradza i Zduńskiej Woli. Będzie więcej połączeń do Skarżyska-Kamiennej. To efekt przebudowy peronów, stacji i otwarcia wiaduktu.
Lepsze połączenia regionalne na Podlasiu są wprowadzane dzięki modernizacji linii Rail Baltica. Po 14 latach od stycznia pociągi regionalne pojadą z Białegostoku do Czyżewa i Małkini w woj. mazowieckim. Dotychczas składy regionalne na podlaskiej trasie kursowały tylko do stacji Szepietowo. Będą krótsze o około kwadrans podróże w relacji Białystok – Siedlce, dzięki zwiększeniu prędkości pociągów na odcinku Hajnówka – Nurzec.
Cykliczny rozkład jazdy z Lublina do Warszawy – pociągi dalekobieżne do stolicy będą odjeżdżać z Lublina Głównego 5 min po pełnej godzinie. Dobre zmiany są po pracach na trasie Hrubieszów – Zamość. Podróż skróci się o około 11 minut. Mieszkańcy Hrubieszowa będą mogli skorzystać z bezpośredniego połączenia do Kołobrzegu.
Podróżujący po Dolnym Śląsku zyskują dodatkowe połączenia. Po powrocie kolei na trasę Wrocław – Sobótka – Świdnica i Wrocław Sołtysowice – Jelcz, kolej wraca ponad 20 latach do Chocianowa. To efekt przygotowania trasy przez samorząd województwa z udziałem prac PLK SA. Czas przejazdu na trasie Legnica – Chojnów – Chocianów ok. 40 min.
Zwiększa się liczba przystanków i dostępność do kolei
Od niedzieli 11 grudnia dostęp do kolei ułatwi 6 nowych przystanków: Zator Park Rozrywki na linii Kraków Płaszów – Oświęcim, Wolbrom Zachodni na linii Tunel – Sosnowiec, Tomaszówek na trasie Łódź – Skarżysko Kamienna, Rzozów Centrum i Wola Radziszowska Lipki na trasie Kraków – Zakopane, Ustroń Brzegi na linii Wisła – Katowice. Od stycznia pociągi zatrzymają się na kolejnych nowych przystankach na Mazowszu: w Groszowicach między Radomiem a Dęblinem oraz w Dąbrówce Zabłotniej między Skarżysko Kamienną a Radomiem.
[xyz-ips snippet=”ads-panel”]Około 20 nowych przystanków przybyło na sieci kolejowej od poprzedniego grudniowego rozkładu jazdy w 2021r. – to m.in. Warka Miasto, Wrocław Partynice, Wrocław Wojszyce. W minionym roku dzięki inwestycjom PLK ze środków budżetowych i współfinansowaniu z programów unijnych przywrócono połączenia kolejowe m.ni. na trasach: Wrocław- Sobótka – Świdnica; Mielec- Padew; Zielona Góra – Gubin. Na modernizowanych liniach m.in. Poznań – Szczecin; Opole – Kędzierzyn, Koźle; Kraków – Zakopane zwiększyła się liczba dostępnych dla wszystkich stacji i przystanków.
Kontynuowane będą inwestycje, które przyniosą następne korzystne dla podróżnych kolei efekty. Szeroki zakres prac m.in. na stacji Warszawa Zachodnia, na terenie Opola, na linii Rail Baltica, krakowskim węźle kolejowym jest uwzględniony w rozkładzie jazdy.
Kompleksowa informacja dla podróżnych
Informacje na temat aktualnego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach, w Internecie na portalpasazera.pl, stronach przewoźników oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera i Rozkład-PKP.
Dolnośląski Rozkład Jazdy obowiązujący od 11 grudnia 2022 r. do 11 marca 2023 r. obejmujący pociągi Kolei Dolnośląskich, Polregio oraz PKP Intercity.
W Biurach Obsługi Klienta i kasach biletowych Kolei Dolnośląskich S.A. można kupić rozkład jazdy pociągów regionalnych kursujących na terenie Dolnego Śląska. Ulotki z rozkładem jazdy pociągów można bezpłatnie otrzymać w Biurach Obsługi Klienta, kasach biletowych i pojazdach Kolei Dolnośląskich S.A.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A./Koleje Dolnośląskie