Nowy produkt marki Rama „Używaj jak M@sło” wzbudził kontrowersje wśród internautów. Dlaczego? Na opakowaniu w oczy rzuca się duży napis „Masło”, natomiast „używaj jak” jest napisane znacznie mniejszą czcionką.
„To tak jak na dżemach duży napis 100 proc. i pod spodem znaczenie mniejszym drukiem »polskich owoców«” — pisze jeden z użytkowników Twittera.
Produkt Rama „Używaj jak M@sło” zawiera oleje i tłuszcze roślinne (kokosowy, rzepakowy, słonecznikowy), wodę, preparat bobu, emulgator (lecytyna) i naturalne aromaty (karoteny). Ma 79 g tłuszczu na 100 g. Zatem produkt ten masłem nie jest. Nazwa masło zarezerwowana jest bowiem dla przetworów mleka zwierzęcego.
82 proc. mniejszy wpływ na klimat?
Jak zapewnia producent Rama „Używaj jak M@sło” (w kostce, niebieskie opakowanie) ma o 82 proc. mniejszy wpływ na klimat niż masło tradycyjne. Zamiana 1 kg zwykłego masła na Ramę pozwoli zredukować emisję o co najmniej 15,5 kg ekwiwalentu CO2. To tyle, ile potrzebne jest do ładowania smartfonu przez 69 miesięcy lub 2109 dni. Posługując się innym przykładem — gdyby przeciętne czteroosobowe gospodarstwo domowe zamieniło zwykłe masło na Ramę, pozwoliłoby to zaoszczędzić co najmniej 266 kg ekwiwalentu CO2. Równa się to 1324 km przejechanym samochodem (czyli odległości pomiędzy Warszawą a Wenecją) czy 731 km przelecianych samolotem (czyli odległości z Warszawy do Kopenhagi).
Producent korzystał z narzędzi do oceny cyklu życia (opracowanych przez Quantis) porównujących markę Rama i masło w Polsce (2022).
W odpowiedzi na pytania Business Insidera producent podkreślił, że „nowy, rewolucyjny produkt firmy Upfield jest zgodny z przepisami dotyczącymi oznakowania żywności”.
Dodał, że informacja o „79 proc. tłuszcz do smarowania” spełnia zapisy Rozporządzenia UE nr 1308/2013. A na opakowaniu jest wyraźna informacja o składzie.
Co z użyciem słowa „masło”? „Nie używamy słowa masło — na opakowaniu widnieje grafika z listkiem w środku, aby bezpośrednio nawiązać do roślinnej natury Ramy. Dodatkowo, na opakowaniu znajduje się wyraźne, żółte oznaczenie VEGAN, na którym powtórzony jest zielony symbol roślinny oraz napis ROŚLINNE NATURALNE SKŁADNIKI pisany wielkimi literami” — czytamy w oświadczeniu.
Upfield dodaje, że ten produkt to nie jest ani masło, ani margaryna.
Źródło: businessinsider.com.pl