Chcieli sprzedać rzeczy przez Internet – padli ofiarą oszustów

Zgorzeleccy policjanci apelują do mieszkańców powiatu zgorzeleckiego o zachowanie ostrożności przy korzystaniu z platform sprzedażowych. BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy. Pamiętajmy, aby w kontakcie z kupującym, czy sprzedającym korzystać z platform sprzedażowych, nie klikajmy w linki przesyłane SMS-em czy mailem i przede wszystkim czytajmy SMS-y od Banków zwracając uwagę na to, co autoryzujemy.

You are currently viewing Chcieli sprzedać rzeczy przez Internet – padli ofiarą oszustów

Wczoraj dyżurny zgorzeleckiej komendy odebrał dwa zgłoszenia o wyłudzeniu pieniędzy przy sprzedaży przedmiotów na znanych platformach sprzedażowych. Niestety 22-letni mieszkaniec naszego powiatu stracił ponad 4 tysiące złotych, a 64-latka prawie 30 tysięcy.

22-letni mieszkaniec powiatu zgorzeleckiego wystawił na znanej platformie przedmiot do sprzedaży. Po krótkim czasie napisała do niego kobieta zainteresowana kupnem, która poprosiła o numer telefonu, aby mogła się z nim skontaktować. Po chwili mężczyzna otrzymał wiadomość z portalu sprzedażowego wraz z linkiem potwierdzającym sprzedaż przedmiotu. 22-latek kliknął w link, który przekierował go na stronę łudząco przypominająca platformę sprzedażową. Następnie z pokrzywdzonym skontaktowała się rzekoma pracownica działu technicznego, która zaoferowała swoją pomoc przy weryfikacji konta. Podczas rozmowy poprosiła o podanie kodów BLIK, co pokrzywdzony uczynił. Niestety zanim się zorientował, że to oszustwo stracił z konta ponad 4 tysiące złotych.

 

[xyz-ips snippet=”reklama-plaska”]

 

W podobny sposób swoje oszczędności straciła 64-latka, która również oferowała do sprzedaż przedmiot na innej platformie. W tym przypadku kobieta otrzymała wiadomość sms z rzekomego portalu wraz z linkiem do pobrania. Dalsza część historii niestety toczy się bardzo podobnie. Z pokrzywdzoną również kontaktuje się rzekoma pracownica działu technicznego i informuje, że jako nowy klient musi przejść weryfikacje. Tym sposobem pokrzywdzona przekazała kody BLIK, które posłużyły przestępcom do wypłaty prawie 30 tysięcy złotych.

Gdzie sprzedający popełnili błąd? Po pierwsze zaczęli korespondować poza platformami sprzedażowymi. W ten sposób otrzymali linki prawdopodobnie do fałszywych stron. Następnie uwierzyli w rzekomy kontakt pracowników działów technicznych i chęć ich pomocy przy weryfikacji nowego klienta, która miała odbyć się przy użyciu kodów blik. Niestety kilka podanych kodów i ich autoryzacja doprowadziły do utraty pieniędzy.

Jak uniknąć oszustwa?

  • Nie klikaj w linki przesyłane mailem lub SMS-em, nie ujawniaj danych swojej karty płatniczej.
  • Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich gdy korzystasz z portali aukcyjnych.
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem. Zapoznaj się z instrukcjami portali sprzedażowych.
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego, tak samo jak i każdą inną stronę. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

kom. Agnieszka Goguł
Oficer Prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Zgorzelcu

Loading

Reklama [xyz-ips snippet="ad-singular"]
Reklama [xyz-ips snippet="ad-singular"]